Cinema Analoog - Cinema Digitaal

1990 - 2012 : Cinema Analoog - de goede oude tijd

In april 2012 is in het Filmhuis Hengelo de oude 35mm projector met filmrollen vervangen door een nieuw digitaal systeem van digitale projector met een server. Ook de versterker voor het geluid is vernieuwd. Het celluloid is sindsdien verleden tijd en U kunt tegenwoordig genieten van digitale beeldkwaliteit.

Hieronder wat foto's, gemaakt door onze operateur Bart Hogeweg, van die goede oude tijd.

De Philips FP20 35mm filmprojector was veel te vinden in bioscoop cabines wereldwijd.
Hier het lenzen stelsel voor scope en wide screen films. Deze werd met de hand gekanteld.
(© Bart Hogeweg)

Het filmtransport gedeelte. In dit gedeelte werd een lus ingesteld om snelheid wisselingen op te vangen. De filmstrook mocht nimmer strak staan om breken tegen te gaan. Per minuut wordt er 27 meter film getransporteerd, om 24 beeldjes per seconde te vertonen wordt de film in het mechaniek een fractie van een seconde stil gezet om volledig voor het filmvenster van de lens te staan. (© Bart Hogeweg)

Opstelling op het plateau van de film cabine. (© Bart Hogeweg)

Projector met bovenin de spoel (80 cm) rond met de gemonteerde films. Onderin de opwindspoel. (© Bart Hogeweg)

Compleet mechanisme met lenzen stelsel, vlinder, audio deel en transport rollers. (© Bart Hogeweg)

Mechanisme waarbij de film bovenin wordt geleid, wordt getransporteerd en geleid naar de onderzijde. (© Bart Hogeweg)

Werktafel met aan de linkerkant de originele film op kleine haspel, deze wordt gespoeld naar de grote haspel. (© Bart Hogeweg)

Detail van de geleide rollen en meeneem rollers. (© Bart Hogeweg)

In diverse dozen van 30cm rond wordt de film in gedeelten aangeleverd, hierna volgt gehele montage.
(© Bart Hogeweg)

Zo bevat deze film 7 dozen, die allen aan elkaar geplakt moeten worden. De grote spoel is dan vol. (© Bart Hogeweg)

Opstelling met projector in bedrijf. (© Bart Hogeweg)

De grote spoel met de gemonteerde films ( 35 mm ) loopt rechtsom, de film wordt afgewikkeld. (© Bart Hogeweg)

De grote spoelen in bedrijf. (© Bart Hogeweg)

Met hoge snelheid draait de spoel, handen thuis. (© Bart Hogeweg)

Kijkje in het venster waar het beeld even stilstaat en verder door de lens gaat. (© Bart Hogeweg)

Identiek beeldvenster en lens. (© Bart Hogeweg)

Close up van het lenzen stelsel wat met de hand in de juiste positie wordt gebracht. (© Bart Hogeweg)

De film stroken hebben een lange weg te gaan. (© Bart Hogeweg)

Bovenste gedeelte waar zich de lus bevindt. (© Bart Hogeweg)

Philips had veel ervaring met het wereldwijd vervaardigen van deze projectoren. (© Bart Hogeweg)

Close up van de lens. (© Bart Hogeweg)

Grote spoel in werking. (© Bart Hogeweg)

De aandrijving in deze projector geschiede met motoren , tandwielen en kettingen. (© Bart Hogeweg)

2012 - heden : Cinema Digitaal - de goede nieuwe tijd

Het digitaliseringsproject Cinema Digitaal was een samenwerkingsverband om de Nederlandse bioscopen en filmhuizen te digitaliseren. Het project verliep in nauwe samenwerking met de rijksoverheid en de betrokken gemeenten. Hierdoor vertonen medio 2012 alle Nederlandse bioscopen en filmhuizen digitaal.

Filmhuis Hengelo vertoont nu via DCP (Digital Cinema Package).
DCP bestaat uit een aantal digitale bestanden die op een zeer specifieke manier zijn samengesteld om zo te kunnen worden afgespeeld op een digitale cinema server. Die server stuurt de film naar de digitale projector.
DCP gaat zowel om kwaliteit en standaardisering, als om beveiliging. Het is mede vanuit anti-piraterij oogpunt gemaakt.

Hieronder wat foto's, gemaakt door onze operateur Bart Hogeweg, van de goede nieuwe tijd.

Opstelling projector en computers in de operators cabine. (© Bart Hogeweg)

Grote unit is de projector met aansturing, electronica en projector lamp. (© Bart Hogeweg)

Werkscherm voor de operator, hier worden de films samengesteld en in een playlist gezet. (© Bart Hogeweg)

Zijkant van de projector met inschakelknop, controle lampen, formaat film en input signaal. (© Bart Hogeweg)

Detail van het controle scherm voor de operator (© Bart Hogeweg)

Fabrikant van de projector is Barco, deze projectoren zijn te vinden in alle grote bioscopen. (© Bart Hogeweg)

Toegang tot de electronica, modems en film kluis waarin de films in worden gedownload. (© Bart Hogeweg)

(© Bart Hogeweg)

Opstelling van de projector en apparatuur (© Bart Hogeweg)

Operator scherm en de voortgang van een film op dat moment draait. (© Bart Hogeweg)

Kijkje in de ruime filmzaal, goed voor ongeveer 90 gasten. (© Bart Hogeweg)

Computer en audio hoek. Hier wordt het geluid geregeld en de computers zijn nodig voor de mail, de films die besteld zijn, de veiligheids sleutels die binnen komen in de filmkluis. (© Bart Hogeweg)

Werkhoek en administratieve afdeling. (© Bart Hogeweg)

Bedieningspaneel voor alle audio bronnen en volume regeling. (© Bart Hogeweg)

Led signaal lampen vertellen iets over de werking van de projector. (© Bart Hogeweg)

Dit is de filmkluis van Gofilex, dit familiebedrijf zorgt voor veilige distributie van onze bestelde films. De films gaan over het internet, komen in de kluis terecht en in de interne computer wordt de film gekoppeld aan een beveiligde sleutel. Daarna wordt er een playlist aangemaakt met evt invulling voor reclame boodschappen of trailers. (© Bart Hogeweg)

Connecties naar modems en filmkluis. (© Bart Hogeweg)

Detail van display omtrent de werking van projector, lamp en lens sluiter. (© Bart Hogeweg)

Controle paneel voor batterij ondersteuning en voedings problemen. (© Bart Hogeweg)

Mengpaneel voor audio en regelen van aangesloten apparatuur. (© Bart Hogeweg)

 
De verwachting was dat de digitalisering in de toekomst tot gevolg zou hebben dat het aanbod van films zich kan verbreden: er kunnen meer kopiën van dezelfde film op verschillende plaatsen draaien en het aantal voorstellingen per zaal kan stijgen.
Zo kwamen in 2007 van nieuwe films gemiddeld 30 kopiën op celluloid in omloop - tien jaar later in 2017 is dat aantal kopiën gestegen tot 55, maar dan digitaal.
Tegelijkertijd was er ook een sterke toename van het aantal filmtitels dat men jaarlijks in Nederland uitbrengt. In 2006 zijn in Nederland 274 nieuwe filmtitels uitgebracht en dat aantal groeit geleidelijk tot 492 nieuwe filmtitels in 2019 - een toename van ca 80% (bron: Filmfonds).
De toename van het aantal filmtitels gecombineerd met de toename van het aantal kopiën heeft tot gevolg dat de omlooptijd per filmtitel steeds korter wordt: de diverse films volgen elkaar steeds sneller op.
Uiteindelijk hebben met name de commerciële bioscopen profijt getrokken van de gemeenschapsgelden, omdat zij nu eenmaal permanent kunnen beschikken over - vaak meerdere - eigen zalen en personeel.

Om de digitalisering te ondersteunen verstrekte Gemeente Hengelo aan Het Filmhuis/RABOtheater een subsidie van € 21.276 en een jaarlijkse bijdrage van € 2.660.

De ontwikkelingen gaan heel snel en digitale hard- en software zullen wij in de toekomst verder moeten updaten. Dit is van belang om de ontwikkelingen bij te kunnen benen en films en informatie digitaal te kunnen blijven uitwisselen met de andere partijen in de keten. Een kostbare aangelegenheid!
 

Eens is ook deze tijd weer de goede oude tijd