Filmliga / Filmhuis Hengelo wil actief en zichtbaar bijdragen aan het culturele klimaat in Hengelo.
Hierbij past dat wij incidenteel een speciale dag wijden aan films uit een bepaald land. Elk land heeft zijn eigen markante cineasten met visie en dat levert een interessante verscheidenheid van films.

In het verleden gaan de landendagen soms gepaard lezingen, die een element van verdieping toevoegen.
Tegenwoordig gaan deze dagen gepaard met een gezellige, gezamenlijke speciale lunch in het schouwburgcafé:

 

 
Een Zweedse filmdag (17 november 2024) gewijd aan de regisseur Lukas Moodysson. Hij is bekend om zijn diepgaande en vaak controversiële films die sociale kwesties en persoonlijke relaties verkennen. Men prijst Moodysson's films om hun emotionele diepgang, sociale kritiek en zijn moed om moeilijke onderwerpen aan te pakken. Daarmee speelt hij een sleutelrol in de moderne Zweedse cinema.
Wij vertonen twee films van deze regisseur:

  • Together
  • Together 99
  • Tussendoor is er een gezellige gezamenlijke lunch in het schouwburgcafé.

     
    Twee Franse filmdagen (19 & 26 november 2023) beide gewijd aan de regisseur Claude Lelouch. Hij is een prominente regisseur in de Franse cinema. Lelouch staat bekend om zijn verkenning van menselijke relaties en emoties, vaak verweven met romantische en melodramatische elementen. Zijn films worden gekenmerkt door een experimentele aanpak, zowel in narratieve structuur als in cinematografische technieken. Wij vertonen op beide dagen drie films van deze regisseur:

  • Un homme et une femme
  • Les plus belles années d'une vie
  • L'amour c'est mieux que la vie
  • Tussendoor is er een speciale Franse lunch in het schouwburgcafé.

     
    Twee Italiaanse filmdagen (6 & 13 november 2022), tevens een herhaling van onze Italiaanse filmdag van bijna 20 jaar geleden (zie hieronder, 2005).
    Wij vertonen beide dagen opnieuw La meglio gioventù (= Het beste van de jeugd). De film duurt maar liefst ruim zes uren en wij vertonen de film daarom in twee delen.
    De film is een familiekroniek tegen de achtergrond van de Italiaanse geschiedenis in de jaren 1966 tot 2003: de overstroming van Florence, de maffia, de studentenprotesten, het terrorisme van de Rode Brigades, de anti-psychiatrie, de Fiat-crisis enz.

    Tussendoor is er een heerlijke speciale Italiaanse lunch in het schouwburgcafé.

     
    Turkse filmdag, tevens Jaarlijkse Themadag (20 maart 2011): de Yusuf trilogie.
    Regisseur Semih Kaplanoğlu is een prominente Turkse filmmaker en scenarioschrijver, bekend om zijn bijdrage aan de Turkse cinema door zijn unieke en introspectieve stijl. Hij wordt vaak geprezen voor zijn diepgaande en poëtische benadering van film, waarbij hij thema's zoals identiteit, spiritualiteit en de menselijke conditie verkent. Kaplanoğlu's werk is sterk geworteld in de Turkse cultuur en tradities, maar heeft ook universele aantrekkingskracht.
    Wij vertonen zijn meest bekende werk: de Yusuf-trilogie ("Egg" (Yumurta), "Milk" (Süt), en "Honey" (Bal)).
    Kaplanoğlu's films worden gekenmerkt door een langzaam tempo, minimale dialoog en prachtige cinematografie, die samen een contemplatieve kijkervaring creëren.

     
    Italiaanse filmdag, tevens Jaarlijkse Themadag (21 maart 2009). Wij vertonen een retrospectief van de Italiaanse actrice Anna Magnani (1908-1973): drie films met haar in de hoofdrol. Zij is een van de meest bejubelde actrices ter wereld: de cinematografische belichaming van moeder aarde; rauw, sensueel, gepassioneerd, explosief maar ook kwetsbaar. Wij draaien de volgende films:

  • Bellissima
  • Nella citta l'inferno
  • Mama Roma
  • Inclusief lezing én Italiaans buffet.

     
    Israëlische filmdag, tevens jaarlijkse themadag (1 maart 2008): Leven in Israël.
    Op deze dag vertonen wij vier films:

  • The Band’s Visit (2007) - Een komische dramafilm over een Egyptische politieband die verdwaalt in een klein Israëlisch stadje;
  • Jellyfish (2007) - Een film over het leven van drie vrouwen in Tel Aviv.
  • Beaufort (2007) - Een oorlogsdrama dat zich afspeelt tijdens de laatste dagen van de Israëlische terugtrekking uit Libanon;
  • Waltz with Bashir (2008) - Een animatiedocumentaire waarin de regisseur zijn eigen herinneringen aan de Libanese Oorlog van 1982 onderzoekt;
  • Deze films geven een diverse kijk op het leven en de verschillende perspectieven in Israël.

     
    Wij vertonen beide delen van de klassieker Novecento uit 1976 van de regisseur Bernardo Bertolucci (4 november 2006).
    De film is een vijf uur durende romantische kijk op de klassenstrijd en een beeld van een halve eeuw Italiaanse geschiedenis. Berucht vanwege sommige geweldscènes en beroemd door de internationale cast. De meningen zijn verdeeld:

  • Tegenstanders vinden het edelkitsch, een modieuze verheerlijking door de regisseur van de arbeidersklasse.
  • Voorstanders zijn onder de indruk van de lyrische kwaliteiten van de film en de prestaties van de hoofdrolspelers
  •  
    Wij vertonen La meglio gioventù (= Het beste van de jeugd) van regisseur Marco Tullio Giordana (26 februari 2005).
    De film duurt ruim zes uren en vertonen wij daarom in twee delen. De film is een familiekroniek tegen de achtergrond van de recente Italiaanse geschiedenis (1966 tot 2003): de overstroming van Florence, de maffia, de studentenprotesten, het terrorisme van de Rode Brigades, de anti-psychiatrie, de Fiat-crisis en ga zo maar door. Roerig land, dat Italië.
    De film kreeg de kritiek kreeg dat hij veel te moeilijk is voor het grote publiek, maar won diverse prijzen.

     
    Themadag: Dag van de Duitse film
    In samenwerking met CREA, het centrum voor kunsteducatie, bieden wij: Een kijkje bij de buren. Als bijzondere gast is de hoofdrolspeler aanwezig van de film Herr Schmidt und Herr Friedrich. Ook zijn er op deze dag ook enkele lezingen.

    Wij vertonen vier Duitse films (Zaterdag 21 februari 2004):

  • Herr Schmidt und Herr Friedrich uit 2002, van Ulrike Franke en Michael Loeken
  • Der Amerikanische Freund uit 1976 van Wim Wenders
  • Rosenstrasse uit 2003 van Margarethe von Trotta
  • Goodbye Lenin! uit 2003 van Wolfgang Becker
  •  
    Het Overijssels Filmoverleg OFO organiseert een studiedag (Zaterdag 24 februari 1996): een verkenning naar de wortels van het unieke karakter van de Japanse film. Tegen de achtergrond van de cultuurgeschiedenis en met name het theater, komen de films van enkele cineasten aan de orde.

    Wim Franssen (docent film en filmgeschiedenis van de Stichting MEI) verzorgt twee minilezingen.

    Wij vertonen twee recente Japanse films van twee zeer uiteenlopende regisseurs, zowel qua thematiek als qua generatie:

  • Muno no hito (De nietsnut) uit 1991 van Noto Takenaka
  • Dreams uit 1990 van Akiro Kurosawa