Als Filmliga / Filmhuis Hengelo willen wij actief en zichtbaar bijdragen aan het culturele klimaat in Hengelo.
Verdieping: context bij films en filmprogramma’s. Enkele keren per jaar boeken wij een spreker voor een lezing of voor een korte inleiding voorafgaand aan de film. Daarnaast gaan sommige programma's ook gepaard met lezingen, zoals het Overijssels Film Festival en Boek en Film.
Gerlinda Heywegen (1968) is filmjournalist (Filmkrant), programmamaker, auteur en oprichter van Koning Film. Met haar deskundigheid en passie voor cinema verzorgt zij tal van activiteiten op het gebied van films: lezingen, inleidingen en nabesprekingen, zaalgesprekken met publiek en Q&A’s met filmmakers. Zij is auteur van o.a. het boek The other director en samen met Frans Westra van Passie voor Cinema. Zij verzorgt diverse presentaties bij Filmhuis Hengelo bij de volgende films:
- 11 november 2023: Toen we van de Duitsers verloren (besloten lezing en voorstelling in het kader van een cursus voor medewerkers van Overijsselse filmhuizen)
- 29 januari 2017: Franz
- 9 april 2017: Life, animated
- 19 oktober 2017: Manifesto
- 18 oktober 2018: lezing bij de opening van het Overijssels Film Festival
- 20 oktober 2018: Utøya (Overijssels Film Festival)
- 10 oktober 2019: Sorry we missed you (Overijssels Film Festival)
Op de Internationale Dag van de Biodiversiteit (22 mei 2023) vertonen wij de film Onder het maaiveld (over de ongeziene wereld onder onze voeten).
SPECIAAL ter gelegenheid van deze film is er na afloop van de film een korte presentatie door Ellen Temmink. Ellen vertelt over de Impactboerderij in Haaksbergen. Dit is een bedrijf waar zij, haar man en haar ouders op een andere manier met landbouw en met de bodem omgaan. Na afloop is er voor u gelegenheid tot het stellen van vragen.
Jan Salden is docent filmtheorie, cursusgever, filmkenner en vooral bevlogen spreker over film. Hij verzorgt een programma (Donderdag 10 oktober 2019) waarin zowel u als de film centraal staan: Zeg me uw film en ik zeg wie u bent. Hij ontwikkelt dit programma speciaal voor en in samenspraak met het Overijssels Filmfestival 2019.
Aan u stelt hij vooraf een aantal vragen zoals: wat was de eerste film die je zag, wat is je favoriete film of welke film is een stiekem genoegen? Van een flink aantal van de genoemde films toont hij fragmenten en geduid. Kortom, een avondje met, voor en over filmliefhebbers.
Kevin Toma (1974) is Volkskrantrecensent, filmkenner en filmjournalist. Hij schrijft artikelen, columns en recensies over films, geeft lezingen en filmcursussen en hij host filmevenementen, zoals Q&A's met filmregisseurs. Hij verzorgt voor ons de inleidingen bij de volgende films:
- 23 oktober 2016: Victoria (Overijssels Film Festival);
- 20 oktober 2017: Auf einmal (Overijssels Film Festival);
- 19 oktober 2018: Western (Overijssels Film Festival);
- 12 oktober 2019: Le jeune Ahmed (Overijssels Film Festival).
Omar Larabi is freelance filmjournalist en spreker voor De Filmkrant en tevens freelance filmredacteur voor IFFR, IDFA, Camera Japan en het open air filmfestival Pluk-de-nacht.
Hij verzorgt een lezing bij de volgende film: 17 oktober 2019: Les invisibles (Overijssels Film Festival).
Tim Krabbé (1943), auteur van onder andere De Renner en De veertiende etappe geeft een toelichting (dinsdag 21 mei 2019) bij de extra ingelaste fietsfilm Wonderful Losers.
Gert de Graaff (1957) geeft ons (zaterdag 24 maart 2018) een filmcollege over nepnieuws in de media. Hij laat zien op welke manieren beeldtaal ons als kijkers onbewust stuurt in onze mening. Daar zijn heel geraffineerde technieken voor. De technische mogelijkheden zijn er voor - het risico is groot dat men er misbruik van maakt in de media.
Voor zijn filmcollege heeft Gert voor ons een promofilmpje gemaakt, met een voorproefje van het filmcollege over nepnieuws en beeldtaal in de media: Wat is waar? Wat willen we geloven? Wat bepaalt onze gedachten? Youtube: Filmcollege over nepnieuws en manipulatie met beeld.
Gert de Graaff over de foto van Sarkozy (voormalig president van Frankrijk): Sarkozy claimt/bluft dat hij een klimmer is in het artikel in dat blad en dat hij zijn bodyguards gemakkelijk afschudt heuvel op. Maar de rechterfoto bewijst het tegendeel; de bodybuilder gaat keurig mee omhoog. Dus Sarkozy is een loser, denken we. Natuurlijk is dan ook weer de vraag: is de rechterfoto eigenlijk wel waar dan? Wat wíllen we geloven? Ik ga het dus over allerlei aspecten hebben van nepnieuws waarbij de toeschouwers ook bij zichzelf te rade moeten gaan.
In samenwerking met het Filmhuis, in de periode 2011 - 2018, verzorgt de Bibliotheek Hengelo lezingen in de bibliotheek.
Deze lezingen sluiten aan bij een filmvertoning in het Filmhuis van een verfilmd boek, onze zgn. 'Boek en Film'-films).
- April 2011: bij de film De eenzaamheid van priemgetallen geeft Tim Klaasse van Filmeducatie een lezing over de verfilming van het gelijknamige boek;
- November 2011: bij de film Howl geeft ????? een lezing in de bibliotheek;
- December 2011: bij de film Jane Eyre geeft ????? een lezing in de bibliotheek;
- Oktober 2012: bij de film On the road verzorgen schrijver Auke Hulst en tekenaar Raoul Deleo (van het boekje De eenzame snelweg) een lezing;
- Februari 2013: bij de film Faust verzorgt Pieter Steinz een lezing. Hij publiceerde eerder De duivelskunstenaar, de reis van doctor Faust door 500 jaar cultuurgeschiedenis;
- Oktober 2013: bij de film Boven is het stil verzorgt Gerbrand Bakker (schrijver van de gelijknamige bestseller) een lezing;
- November 2014: bij de film Een vlucht regenwulpen verzorgde Tim Klaasse (regisseur en scriptschrijver) een lezing. Het is nog niet eenvoudig om van een goed boek een goed script te maken. Daarover en over de achtergronden van de film gaat de lezing. Wat is er anders aan de film, welke keuzes zijn gemaakt en waar kunnen lezers van het boek op letten bij het kijken naar de film? Het boek stond deze maand ook centraal in de jaarlijkse campagne Nederland leest;
- Oktober 2015: bij de film Publieke werken, verfilming van het gelijknamige boek, interviewt John Heymans de auteur Thomas Rosenboom;
- November 2016: bij de film Tonio verzorgt schrijfster Mirjam Rotenstreich een lezing. Zij vertelt over haar roman De stalkster en over de film Tonio;
- Januari 2018: bij de film Dead Poets Society (in het kader van de poëzieweek) vertelt schrijver en dichter Erik Jan Harmens over zijn poëzie en leest hij voor uit zijn werk.
Jan Salden is docent filmtheorie, cursusgever, filmkenner en vooral bevlogen spreker over film.
In het Filmhuis, in samenwerking met Studium Generale van de Universiteit Twente, en bij de thriller Gone Girl, verzorgt hij (Maandag 21 maart 2016) een lezing over thrillers: Griezelen in het donker.
Een thriller maken is een kunst: spanning opbouwen door casting, cameravoering, muziek of montage. Dit belooft een boeiende, maar verontrustende avond te worden.
Studium Generale heeft deze lezing opgenomen en wij kunnen hem nog steeds on-line terugkijken: Studium Generale: Griezelen in het donker
Joey Boink (1984) studeerde Political Science and International Development Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Als documentairemaker en politicoloog belicht hij maatschappelijke onderwerpen vanuit een persoonlijk, menselijk perspectief. Bij zijn film Burden of peace verzorgt hij een inleiding en Q&A (Vrijdag 15 mei 2015).
Het is een documentaire over Claudia Paz y Paz, de eerste vrouw aan het hoofd van het OM in Guatemala die de strijd aanbindt met drugsbendes, corruptie en straffeloosheid. Voor haar inzet is zij genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. Deze documentaire was te zien op vele internationale filmfestivals en deze film sleepte een Gouden Kalf nominatie in de wacht voor Beste lange documentaire.
Elvira van Eijl is kunsthistoria en docent bij ArtEZ Institute of the Arts in Enschede. Bij de film Mr. Turner verzorgt zij (Woensdag 18 februari 2015) in de Bibliotheek Hengelo een lezing over het leven en het virtuoze werk van de achttien/negentiende eeuwse, romantische, Engelse schilder William Turner bij de gelijknamige film. Luchtige visioenen, geschilderd in kleurig stoom, zo werd zijn schilderstijl kleinerend beschreven door zijn tijdgenoot John Constable.
Tijdens deze lezing hoort u over de diepere betekenis die Turner zelf gaf aan zijn werk.
Documentairemaker en onderzoeksjournalist Geertjan Lassche (1976) houdt zich bezig met de verbeelding van de streekcultuur in Overijssel. Hij verzorgt een toelichting op zijn documentaire film Oerijssel (Vrijdag 7 november 2014). Dit is een twee-delige documentaire over volksgeloof in de streekcultuur van Overijssel: deel 1 en deel 2. Wie denkt dat tegenwoordig overblijfselen uit de prehistorie weg zijn, die heeft het mis. De documentaire neemt ons mee naar de tijden van bijgeloof en rituelen.
Laura van Zuylen (1988), filmcriticus van De Filmkrant, licht op de jaarlijkse themadag (Zaterdag 8 maart 2014) het werk toe van de Britse filmmaker Ken Loach. Zijn sociaal-realistische films gaan over lief en leed van de arbeidersklasse, falende overheidsinstellingen en uitzichtloze situaties.
Stichting Cinementaal levert een bijdrage aan de beeldvorming over psychische (on)gezondheid door filmavonden met een inleiding en een nagesprek met deskundigen te organiseren. Speelfilms kunnen aanzetten tot (na)denken en kunnen je een andere kijk geven op verschijnselen.
Van 2006 t/m 2014 begeleiden ter zake kundigen (psychiater, psycholoog of (psycho)therapeut) van Cinementaal soms films met een psychologische, psychiatrische of filosofische inhoud met een korte lezing. Na afloop is er gelegenheid voor discussie en vragen.
- November 2006 bij de film Broken flowers een toelichting door Jos van der Burg.
- Maart 2007 bij de film Guernsey een toelichting door Jos van der Burg.
- November 2007 bij de film La Tourneuse de pages een toelichting door Vincent Meens. Hij is een filmkenner en -specialist die vaak betrokken is bij filmvertoningen en discussies in Nederland.
- Februari 2008 bij de film Anche libero na bene een toelichting Guido Franken.
- November 2008 bij de film The diving bell and the butterfly een toelichting door Maarten van Bracht.
- Maart 2009 bij de film Il y a longtemps que je t'aime een toelichting door
- Vincent Meens. Hij is een filmkenner en -specialist die vaak betrokken is bij filmvertoningen en discussies in Nederland.
- December 2009 bij de film Klass een toelichting door Jos van der Burg.
- Maart 2010 bij de film Nothing personal met lezing van drs. Bianca de Geus, neuro psycholoog bij Mediant GGz
- Oktober 2010 bij de film Le père de mes enfants (familiedrama) een toelichting door Ineke Rood (psychotherapeut en relatie- en gezinstherapeut)
- Februari 2011 bij de film Mother and child een toelichting door Judith Weersink, maatschappelijk werker en ouderbegeleider
- Oktober 2011 bij de film In a better world (psychologisch drama) een toelichting door psychiater Frank Bosman
- April 2012 bij de film Polise een toelichting van Carlo Dronkers, jeugdofficier van justitie bij het kantongerecht Almelo
- Oktober 2012 bij de film Two lovers, in het kader van de Landelijke Dag Psychische Gezondheid met als thema Van Dip tot Depressie. De film wordt ingeleid door Dana Linssen. Dana Linssen is een bekende filmcriticus en redacteur van het Nederlandse filmblad "de Filmkrant".
- Oktober 2012 bij de film Martha Marcy May Marlene. De film wordt ingeleid door Harry Peters.
- Februari 2013 bij de film Jagten een toelichting door Christina Boode (vakgroep psychologie, Universiteit Twente)
- Oktober 2013 bij de film Hannah Arendt een inleiding door Hans Achterhuis, voormalig Denker des Vaderlands
- Maart 2014 bij de film Her een inleiding door Fokko-Jan Dijksterhuis (wetenschapshistoricus, Universiteit Twente) over de relatie tussen mens en machine en dit dan in een bredere cultuurbeschouwelijke context geplaatst.
Gert de Graaff (1957) geeft ons (Zaterdag 9 maart 2013) in het kader van onze jaarlijkse themadag een lezing over een groot aantal 'verhalenvertellers' van films: plaatsing van de camera, compositie, combinatie van tekst en beeld, montage, geluid, beweging enzovoorts. Hij analyseert naast een aantal cinema-klassiekers bijvoorbeeld ook journaalitems en televisiereclame.
Om een idee te krijgen: in deze Youtube-video analyseert hij beeld voor beeld de Youtube-hit Kony 2012.
Fokko Jan Dijksterhuis, wetenschaps- en techniekhistoricus aan de Universiteit Twente, geeft ons (Zaterdag 10 maart 2012) in het kader van onze jaarlijkse themadag een lezing: De mens voorbij. Een filmgeschiedenis van onze toekomst.
Film als het medium bij uitstek om na te denken over de relatie tussen mens en machine. Cinematografische toekomstvisies zijn een weerspiegeling van zowel de veranderende maatschappijgeschiedenis als van de ontwikkeling van filmgenres.
Zaterdag 15 januari 2011: bij twee films van Jacques Tati (em>Mon oncle en The illusionist) is er een lezing. De lezinghouder is op het moment van publicatie van de programma's nog niet bekend.
Bij de film Lose with English geeft Bright Blue Gorilla, filmmakers en muzikanten uit Los Angeles, voorafgaand aan die film een kort concert en een toelichting op de film (Donderdag 25 november 2010).
De film Agora gaat gepaard met een lezing (Zondag 7 november 2010). De lezinghouder is op het moment van publicatie van het programma nog niet bekend.
Hans Achterhuis (1942), voormalig Denker des Vaderlands, geeft ons (Zaterdag 6 maart 2010) in het kader van onze jaarlijkse themadag een lezing gewijd aan de vrijheidsstrijder Ernesto Che Guevara: Idealen en utopiën.
Wethouder Bert Otten houdt ter herdenking aan de bevrijding van Hengelo op 3 april 1945 een inleiding bij de film Oorlogswinter (Vrijdag 3 april 2009).
Een geplande lezing door Dana Linssen (Hoofdredacteur van De Filmkrant van 1998 - 2019) over Anna Magnani, in het kader van de themadag van 2009 kon helaas niet doorgaan. De dag is zonder de lezing gehouden.
Drs. Henk van den Berg houdt in het kader van de Internationale Dag van de Palliatieve Zorg een lezing bij de emotionele film The mourning forest. Een film doordrongen van symboliek, over het rouwproces van twee mensen en over de dunne scheidslijn tussen leven en dood (Vrijdag 10 oktober 2008).
Gerwin van der Pol (docent mediastudies, Universiteit van Amsterdam) verzorgt een lezing: De toeschouwer geconfronteerd op onze jaarlijkse jaarlijkse themadag (Zaterdag 17 maart 2007), dit seizoen met als thema Botsing der culturen. Zie ook: Filmreflectie.
Na afloop van een film vergeten wij vaak snel de emoties naar aanleiding van die film. Maar er zijn ook films, vaak met de botsing der culturen als thema, die ons niet onberoerd laten. Waarom zijn ze confronterend? Gerwin van der Pol stelt dat die films zo gestructureerd zijn, dat ze ons bewust maken van onze eigen vooroordelen en het gehanteerde 'politiek correct denken'. De lezing verklaart hoe de structuur van die films is opgebouwd en hoe de film ons daardoor gemanipuleert en tot nadenken brengt.
In samenwerking met CREA, het Centrum voor kunsteducatie, zijn er op de themadag De dag van de Duitse film enkele lezingen (21 februari 2004). Nadere informatie hierover is niet meer bekend.
Midden van de jaren negentig verzorgt CREA (Centrum voor kunsteducatie) een zestal lezingen. Helaas vermelden de folders van de Filmliga niet wie de diverse lezingen verzorgen.
- Seizoen 1994-1995: in februari een lezing over de in 1982 overleden Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder, in het kader van een retrospectief met vier films van deze filmmaker;
- Seizoen 1995-1996: drie lezingen in het kader van 1995 - Honderd jaar film:
- November 1995: regisseur Luchino Visconti, Passie voor het verleden;
- Februari 1996: regisseur Jean-Luc Godard, grootmeester van de Nouvelle vague;
- Maart 1996: De hedendaagse film, een weerspiegeling van de tijdgeest.
- Seizoen 1996-1997:
- Oktober 1996: retrospectief over de in 1996 overleden regisseur Krzyzstof Kieslowski;
- Maart 1997: retrospectief over de Italiaanse grootmeester Frederico Fellini.
Het Overijssels Filmoverleg (OFO) organiseert een studiedag (Zaterdag 24 februari 1996) over Japanse cinema. Deze dag omvat een verkenning naar het unieke karakter van de Japanse film. Tegen de achtergrond van de cultuurgeschiedenis en met name het theater, komen enkele cineasten en hun films aan de orde. Bijvoorbeeld: Ozu (Tokyo Monogatari), Kurosawa (Ran, Rashomon), Imamura (Black rain) en Oshima (The ceremony).
Wim Franssen (socioloog en docent film en filmgeschiedenis van de Stichting MEI) verzorgt, met behulp van fragmenten uit diverse meesterwerken om het kenmerkende van de Japanse cinema te tonen, twee minilezingen:
- een oriëntatie op de Japanse film
- tweede lezing: grootmeester Akiro Kurosawa
Ook draaien wij twee recente Japanse films.