Filmliga / Filmhuis Hengelo: programma ontwikkeling

1990 - 2020

 
Van Filmliga Hengelo naar Filmhuis Hengelo

In de 20ste eeuw bestaat een aanzienlijk deel van het filmligapubliek uit maatschappelijk vooruitstrevende babyboomers. Maatschappelijke betrokkenheid is belangrijk.

Begin 21ste eeuw zijn velen daarvan inmiddels welvarende senioren.
En latere generaties zijn van jongs af aan voor een goed deel welvarend.
Al blijven er ook groepen die niet delen in de welvaart - Nederland begint aan de 21ste eeuw welvarend en behoudend.

Programma ontwikkeling in het 1ste decennium van de 21ste eeuw
Filmliga Hengelo

 
In het 1ste decennium van de 21ste eeuw ligt bij de Filmliga Hengelo het accent nog wat meer bij het maatschappelijk engagement. Zoals bijvoorbeeld bij de jaarlijkse themadag, bij de Afrikaanse dag en bij lokale samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld CREA, Cinementaal en Amnesty International.

Ondanks het gestaag groeiend aantal voorstellingen en het groeiend aantal filmtitels, stagneert in dit decennium het aantal bezoekers en het aantal filmpashouders, of het daalt zelfs.

Programma ontwikkeling in het 2de decennium van de 21ste eeuw
Filmhuis Hengelo

De verandering per seizoen 2011-2012 in naam van van filmliga naar filmhuis behelst méér dan alleen die naamgeving. Ook bedrijfsvoering en programmering veranderen geleidelijk.
In het 2de decennium van de 21ste eeuw, bij Filmhuis Hengelo, vervaagt de progressieve signatuur, de samenwerkingsverbanden veranderen en een meer cultureel engagement treedt naar voren.
In eerste instantie uit zich dit in deelname aan het BAM-festival en de Week van de Amateurkunst. Daarna is het meer themagericht, meer gericht op muziek (Music & Movies), literatuur (Boek+Film), poëzie (Week van de Poëzie) en film (Overijssels filmfestival). Er komen ook meer momenten van plaatselijke samenwerking met een ad hoc karakter (al dan niet maatschappelijk, cultureel of commercieel van aard).

Andere veranderingen zijn onder andere:

  • Zo zijn bij de Filmliga Hengelo de filmklassiekers vaak ingebed in een retrospectief over een overleden, maatschappelijk vooruitstrevende regisseur of actrice, met een lezing over de context daarvan.
    In het tweede decennium van deze eeuw, bij het Filmhuis Hengelo daarentegen zijn de filmklassiekers een onsamenhangende, maar juist weer meer diverse selectie van klassieke films.
  • Commerciële familiefilms worden een nieuw vast aanbod in de schoolvakanties.
  • Het Filmhuis "stimuleert" de ontmoeting tussen klanten via een verplichte betaling voor een consumptie in het schouwburgcafé bij aanschaf van een filmkaartje.
  • Bij de nieuwe activiteiten speelt het element van zelfpromotie sterker mee, bijvoorbeeld: de jaarlijkse buitenfilm, deelname aan festivals en aan bijvoorbeeld een mode-spektakel.

De omvorming van de filmliga naar filmhuis is bij het publiek een success. Groeiende aantallen voorstellingen en filmtitels gaan in dit decennium gepaard met groeiende aantallen bezoekers en filmpashouders.

Programma ontwikkeling in het 3de decennium van de 21ste eeuw

 
Dit is nog afwachten.

Een onderzoek van het Filmkenniscentrum uit 2019 naar filmhuizen in vooral Overijssel laat zien dat, onder andere door een toenemende overlap in programmering met commerciële bioscopen, juist die culturele functie van filmhuizen op de achtergrond lijkt te raken.
Aan het begin van het derde decennium van de 21ste eeuw lijkt ook bij Filmhuis Hengelo aan veel culturele samenwerkingsverbanden weer een einde te zijn gekomen.